پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد لباس خادمی امام رضا(ع) بر تن کند مسیر تشییع پیکر شهید سید ابراهیم رییسی و همراهان در مشهدمقدس ویدئو | چرا شهید سید ابراهیم رئیسی می‌توانست سید محرومان باشد؟ برای همدردی با مردم ایران؛ تاجیکستان پخش برنامه و موسیقی شاد در رادیو و تلویزیون را ممنوع کرد شعب کشیک بانک‌ها فردا (۲ خرداد ۱۴۰۳) فعال هستند ادارات خراسان‌شمالی پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل شد مجلس در سوگ رئیس جمهور شهید برگزاری جلسات شورای نگهبان با وزارت کشور در خصوص زمان انتخابات موحدی‌کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد حضور رئیس جمهور آذربایجان در سفارت ایران + عکس آیا انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود؟ غیبت آیت‌الله علم‌الهدی در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری کیم جونگ اون: رئیس جمهور ایران دولتمردی برجسته بود وزیر آب و هوای پاکستان: امروز جهان اسلام یک رهبر بزرگ خود را از دست داد + فیلم شهدای خدمت در آغوش مردم تبریز | آغاز آیین بدرقه شهدای خدمت در تبریز + فیلم و عکس پیام رهبر معظم انقلاب به‌مناسبت آغاز‌به‌کار ششمین دوره مجلس خبرگان | این مجلس یکی از پایه‌های اصلی نظامِ اسلامیِ مردم‌سالار است آغاز مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری + فیلم ویدئو | درخواست شهید آیت‌الله رئیسی برای تعیین قبرش در حرم رضوی حضور مقامات خارجی در مراسم بزرگداشت شهیدان رئیسی و امیر عبداللهیان پیام تسلیت وزیر خارجه سوریه و رئیس اتحادیه آفریقا به رهبر معظم انقلاب
سرخط خبرها

پالس های مثبت از وین | مذاکرات رفع تحریم ها روی ریل پیشرفت

  • کد خبر: ۹۵۰۰۱
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
پالس های مثبت از وین | مذاکرات رفع تحریم ها روی ریل پیشرفت
بیشتر خبر‌هایی که رسانه‌های غربی از دور هشتم مذاکرات ایران با ۴+۱ در وین منتشر می‌کنند، دارای درون مایه مثبت و همراه با اظهار امیدواری درباره روند رو به جلو گفت وگوهاست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مذاکرات وین طی روز‌های گذشته با دیدار‌ها و رایزنی‌های تیم‌های مذاکره کننده ادامه داشته و علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان، دیدار‌هایی با طرف‌های مقابل در چارچوب جلسات دوجانبه و چند جانبه برگزار کرده است.

مواضع کشور‌های دخیل در مذاکرات

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در گفت وگویی با اشاره به اینکه رسیدن به یک توافق در پی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین هنوز امکان پذیر است،  گفت که زمان برای این کار رو به پایان است. این اظهارات در پی آن مطرح می‌شود که آنَالنا بِربوک، همتای آلمانی اش، نیز مدعی شده بود ایران تاکنون اعتماد‌ها را تلف کرده و فرصت چندانی برای احیای توافق هسته‌ای باقی نمانده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفته است که مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین پیشرفت کمی داشته اند و آمریکا امیدوار است در این هفته این پیشرفت گسترش یابد. همچنین فو کانگ، مدیر اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین، در یک کنفرانس خبری از آمریکا خواست تحریم‌های یک جانبه ایران را لغو کند. وی همچنین خواستار بازگشت ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای اش بر اساس برجام شد.

مذاکره کننده ارشد روسیه هم بیان کر د که گفتگو‌ها به طور پیوسته و دائم میان هیئت‌های مذاکره کننده جریان دارد و پیشرفت در روند مذاکرات مشهود است. وی با بیان اینکه فعالیت‌های دیپلماتیک تابع ضرب الاجل نیست، افزود: مذاکرات باید به طور هدفمند برای دستیابی به توافق نهایی دنبال شود. میخائیل اولیانوف در صفحه توئیترش از دیدار با نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان‌های بین المللی و مقام‌های ریاض در وین خبر داد و اعلام کرد که آن‌ها را در جریان وضعیت مذاکرات وین قرار داده است.

ضمانت‌هایی برای منع اعمال تحریم‌های جدید

اما علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان، در تازه‌ترین ارزیابی خود از روند گفت وگوها، گفته است که مذاکرات مثبت و رو به جلو در جریان است. او در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او درباره نتیجه مذاکرات چند روز اخیر پرسید، بیان کرد که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق نهایی ادامه دارد.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در گفت وگوبا شبکه خبری «الجزیره» با بیان اینکه دور هشتم مذاکرات وین، مذاکرات را در مسیر درست قرار داد، گفت: ایران در مذاکرات وین، خواستار ضمانت‌هایی است که مانع از اعمال تحریم‌های جدید و بازگشت تحریم بعد از برداشته شدن آن است.

اگرچه در روند مذاکرات، نشانه‌هایی از پیشرفت مشاهده می‌شود، طرف‌های غربی باید دست از مقصرنمایی ایران در وضعیت فعلی در مذاکرات بردارند و با توجه به اینکه در توافق‌های گذشته به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند، تعهدات خود در توافق احتمالی آتی را تضمین کنند.

در این مدت چند روزه مذاکرات در دور هشتم، دیدار‌ها در سطوح مختلف صورت گرفته است و در روز‌های آینده نیز روال کار در وین به همین ترتیب خواهد بود.

به گزارش «ایرنا»، پیش‌تر گمانه‌هایی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و پایان دور هشتم مذاکرات مطرح بود، اما پیگیری‌های به عمل آمده حاکی است که گفتگو‌ها جریان دارد و این موضوع فعلا در دستور کار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک قرار ندارد.

گفت وگوی دیپلمات‌های ایران و کره جنوبی

کره جنوبی حدود ۷ میلیارد دلار برای خرید میعانات گازی به ایران بدهکار است که از سال ۲۰۱۸ به این سو و به بهانه تحریم‌های ایران از پرداخت آن خودداری کرده است؛ در همین راستا، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با همتای ایرانی اش در وین، دیدار و گفتگو کردند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفتگو‌ها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران است و تحریم‌های یک جانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای پرداخت نکردن بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر برای آزادسازی منابع ایران اقدام کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->